TREŚĆ: Pokaż informacje o treści pozycji >>Z okł.: Największym zwycięstwem cenzury PRL-u było wmówienie zainteresowanym, że właściwie nie istnieje - choć przenikała wszystkie aspekty życia.Profesor Romek ujawnia, że cenzorzy znali prawdę o Katyniu "od zawsze". Zostali wyedukowani do oceny treści pod kątem poszukiwania aluzji."Gdyby nie było cenzorów, - zapewnia Grzegorz Królikiewicz - nie doszedłbym do żadnych rezultatów! Oni, durnie, nawet nie wiedzieli, jak krzepią mnie swoją obecnością".Poeta, Ernest Bryll, zmieniał tekst w śpiewogrze "Po górach, po chmurach" żeby udobruchać Gomułkę, rzucającego kałamarzami w urzędników. Powodem był donos sugerujący, że monolog diabła jest aluzją do jego osoby.Cenzura potrafiła wychwycić kolizję seksuologii z polityką. Zbigniewowi Lwu-Starowiczowi zdjęto artykuł pod tytułem "Miłość francuska" z uwagi na wizytę w Polsce prezydenta Francji Charlesa de Gaulle’a.Krakowski cenzor wspomina , jak udało mu się wywieźć na Zachód i opublikować tajne zapisy oraz instrukcje dla cenzorów.Dyrektor opolskiej delegatury Głównego Urzędu Kontroli Prasy, Publikacji i Widowisk opowiada o próbach pogodzenia wiary w Boga i pracy dla komunistycznego systemu.21 rozmówców Błażeja Torańskiego: dziennikarzy, reżyserów, grafików, kompozytorów i estradowców odsłania kulisy swoich kontaktów z cenzurą. Ujawniają mechanizmy, dzięki którym władza potrafiła skutecznie zmusić twórców do trudnych ustępstw, a wielu nawet do współpracy. |
UWAGI: | U dołu okł.: O cenzurze opowiadają : Bryll, Kaniok, Kanty-Pawluśkiewicz, Krauze, Królikiewicz, Lew-Starowicz, Majewski, Maśluszczak, Orłoś, Paczkowski, [>>] Pietrzak, Rolicki, Romek, Rosalak, Rosiewicz, Skubiś, Strumiłło, Strzyżewski, Wolski, Zagajewski, Zanussi. |